DPF-suodatin ja polttoaineen kulutus
DPF–suodatin, eli hiukkas- tai partikkelisuodatin on modernin polttomoottorin pakokaasujärjestelmään kytketty keraaminen suodatin, jonka tehtävä on kaapata pakokaasussa olevat haitalliset pienhiukkaset.
Suodattimen kenno on valmistettu huokoisesta kordieriitista tai piikarbidista. Koska materiaali on huokoinen, pakokaasu pääsee puhtaan suodattimen läpi vaivatta. Hyvän virtauksen edellytyksenä on suodattimen erittäin suuri läpivirtauspinta-ala.
Kenno koostuu tuhansista -jopa kymmenistä tuhansista putkimaisista huokosista eli loukuista, jotka on tukittu toisesta päästä. Loukut ovat tyypillisesti suorakaiteen muotoisia, joiden lyhyet sivut ovat noin yhden millimetrin, ja pitkät sivut paristakymmenestä sentistä puoleen metriin pitkiä.
Joka toinen loukku on tukittu puoli tulosuuntaan, joka toinen on tukittu puoli menosuuntaan päin. Pakokaasu törmää loukun pohjalla olevaan tulppaan, ja joutuu virtaamaan suodatinkerroksen läpi.
Pienhiukkaset eivät mahdu suodattimesta, vaan jäävät loukun pohjalle ja loukku alkaa täyttyä. Samalla suodatinkennon läpivirtauspinta-ala pienenee.
Ennen regenerointipolttoa suodattimen loukkuihin jäävät hiukkaset ovat pääasiassa mustaa hiiltä, eli nokea. Kun moottorinohjainlaite havaitsee, että loukut alkavat täyttyä, ja pakokaasun paine-ero loukun etu- ja takapuolella on suuri, se käynnistää regenerointipolton. Regeneroinnissa moottorinvalvonta suihkuttaa polttoainetta ja mahdollista katalyyttinestettä moottoriin siten, että suodattimen lämpötila nousee yli 600 celsiusasteeseen. Kun tarvittava lämpötila saavutetaan, loukuissa oleva orgaaninen eli hiilipitoinen aines palaa, ja jäljelle jää pieni määrä epäorgaanista tuhkaa.
Ajan mittaan loukun pohjalle kertyy siis kasvava määrä tuhkaa, jonka määrä ei vähene regenerointipoltossa. Tuhka ei pala, eikä se liukene pesuaineisiin tai kemikaaleihin, joten sitä ei voi poistaa moottorin läpi syötettävillä kemikaaleilla, vaan ainoa tapa poistaa tuhka kennosta on tehdä se mekaanisesti.
Pamexin DPF-pesulassa on kaksi erilaista puhdistuslaitteistoa, joissa tuhka poistetaan loukuista tapauksesta riippuen virtauttamalla sitä takaperin joko paineilmalla tai erityisellä puhdistusnesteellä.
Tällä tavalla kaikki kennon pohjalle kertynyt tuhka saadaan poistettua, ja suodattimesta tulee uutta vastaava. Pamexin DPF-pesula antaakin huolletuille suodattimille saman takuun kuin uudelle varaosalle – murto-osalla uuden suodattimen hinnasta.